Summer Smoothie ijs

April 24, 2018

De zomer komt er aan en de temperaturen gaan omhoog. Tijd voor IJS!!! 

 

IJsjes eten is natuurlijk heel lekker, maar niet altijd even gezond. Gelukkig  is het heel erg makkelijk om zelf ijsjes te maken en bepaal je zelf welke ingrediënten je gebruikt.

Met dit zomerse weer heb ik laatst yoghurt-fruitijsjes gemaakt van fruit, Griekse yoghurt, havermout en een klein beetje honing . Super lekker en ook nog eens gezond! Je kan eindeloos variëren met de smaken. Ik maakte ijsjes met aardbeien, framboos en andere bessen. Je kunt ook meerdere fruitsoorten met elkaar mengen. Super gezonde ijsjes die je niet kan weerstaan!

 

Ingredienten:                                 Benodigdheden:

- vriesfruit (alle smaken mag)              - ijsvormpjes

- Griekse yoghurt                             - blender

- havermout                                    - bakplaat

- honing                                         - bakpapier

 

Bereiding: 

 

 

Havermout-framboos-Yoghurt ijs: 

1. Verwarm de oven voor op 180 graden.

 

2. Mix 100gr havermout met 1 el honing (voor 2 vormpjes, maar het kan per grootte verschillen). Verspreid het havermoutmengsel over de bakplaat en zet het in de oven voor 5 minuten. Na 2,5 min het havermoutmengsel met een vork even door roeren. 

 

3. Haal het havermout mengsel uit de oven en laat het afkoelen. 

 

4. Mix het gekoelde mengsel met 3 eetlepels Griekse yoghurt. 

 

5. Verdeel een deel van het mengsel in de punten van de ijsvormpjes. Druk het goed aan zodat er geen lucht onderin blijft zitten. 

 

6. Schep dan de ijsvormpjes voor 75% vol met Griekse yoghurt. 

 

7. Druk dan de stukjes fruit die jij in de ijsjes wil hebben in de Griekse yoghurt. Met de achterkant van een lepel kun je ze net even iets verder duwen. Zelf vind ik frambozen het allerlekkerste. 

 

8. Maak de ijsjes af door de rest van de vormpjes te vullen met het overgebleven havermout-yoghurtmengsel. 

 

9. Zet de vormpjes in de vriezer (min 12 uur)

 

Smoothie ijs (donker paars): 

1. Neem 150 gram vriesfruit samen met 100 ml water (voor 2 ijsvormpjes). 

 

2. Mix het samen in de blender. Wil je het iets dikker hebben? Doe er dan meer fruit bij in. Wil je het iets lichter? Dan kun je meer water toevoegen. 

 

3. Verdeel het mengsel over de ijsvormpjes en tik er een paar keer goed tegenaan. 

Zo kan het fruitmengsel goed naar beneden zakken. 

 

4. Zet de vormpjes in de vriezer (min 12 uur)

 

Tip: Bevroren aardbeien en een blender zijn niet de allerbeste vrienden. Een bevroren aardbei is erg hard en groot. Het mixen gaat makkelijker met frambozen, bosbessen en mango.... al het kleinere fruit ;) 

 

Yoghurt-Smoothie ijs (licht paars):

1. Neem 150 gram vriesfruit en doe er 50 ml water bij.

 

2. Mix het fruit samen met 2 grote scheppen Griekse yoghurt in de blender.

 

3. Wil je het iets romiger hebben dan kun je natuurlijk meer Griekse yoghurt erbij doen. 

 

4. Verdeel het mengsel over de ijsvormpjes en tik er weer even tegenaan zodat het zich goed verdeelt. 

 

5. Zet de vormpjes in de vriezer (min 12 uur)

 

Met de verhoudingen van fruit, water en yoghurt kun je natuurlijk zelf spelen;)

Proef tussendoor, voeg wat toe of laat iets weg zodat jij de ijsjes maakt zoals jij ze het lekkerst vindt!!

 

Het enige wat je nodig hebt is een klein beetje geduld. De ijsjes moeten namelijk echt wel een paar uurtjes in de vriezer, voordat ze klaar zijn.

En dan heb je lekkere en gezonde ijsjes die er ook nog eens om op te eten uitzien.

 

Heeeel veel plezier en geniet ervan

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Uitgelichte berichten

Summer Smoothie ijs

April 24, 2018

1/1
Please reload

Recente berichten

August 23, 2019

May 29, 2019

January 18, 2019

January 1, 2019

December 21, 2018

December 21, 2018

November 2, 2018

Please reload

Archief