Sport tijdens je zwangerschap

October 24, 2018

 

YES! Eindelijk is het moment daar: je bent zwanger! Gefeliciteerd!

Je belt de verloskundige, je past je eten aan, en je verteld het blije nieuws na een paar weken aan vrienden en familie. En dan komt sport. Heerlijk dat momentje voor jezelf, maar je bent ook erg moe. Naaaa... laat dat sporten dan maar even zitten. 

 

Wanneer vrouwen zwanger worden zien we vaak dat ze veel minder gaan sporten omdat ze moe zijn en horen dat het helemaal niet goed is voor het kindje om je in te spannen. 

Maar recente richtlijnen moedigen regelmatig sporten juist aan! Voor zowel tijdens als na de zwangerschap. Ook als je niet zo actief was mag je juist tijdens de zwangerschap regelmatig actief zijn. Dus hup-hup.. trainen met zijn tweeën;) 

 

Voordelen van sporten tijdens de zwangerschap

Je gaat je nu voor bereiden op misschien wel de Olympische Spelen van je leven. Je kan zeggen wat je wil, maar bevallen is gewoon topsport. 

Fit blijven tijdens de zwangerschap kan je lichamelijk voorbereiden op een bevalling en er is kans op een beter herstel en een kleinere kans op complicaties. Wat wil je nu nog meer??

 

Wanneer je minder doet tijdens je zwangerschap (en wel een klein beetje meer eet;) ) kan je ook meer aankomen in gewicht. Zelf heb je dat niet direct door, want je buikt groeit natuurlijk ook van de baby. Je lichaam merkt dit uiteindelijk wel. Dat gewicht kan drukken op je banden en gewrichten.  Samen met de relaxine en dat extra gewicht kun je meer last krijgen van bekken en banden. Relaxine is een stofje in je lichaam die je banden weker maakt. Wees niet bang: dat hoort! Het is toch prettig als de uitgang een beetje mee geeft als de baby eruit gaat. Beweging kan zorgen voor iets sterkere banden en zorgen voor damage-control als je weer eens enorm trek hebt gehad in lekker eten. 

 

Wanneer je lekker fit blijft tijdens de zwangerschap kan het je zelfs helpen om zwangerschapsdiabetes te voorkomen. 

 

Wat kun je nu het beste doen? 

 

Vraag voordat je gaat sporten altijd advies aan je verloskundige of huisarts.

Het advies van hun is het allerbelangrijkste tijdens je zwangerschap! Zolang zij zeggen dat je kan bewegen, kan je gewoon sporten.

 

Wel is het belangrijk dat je tijdens het sporten op een aantal dingen let:

- Doe wat je al deed (geen gekke nieuwe dingen) maar verlaag de intensiteit wanneer jij en je verloskundige/huisarts denken dat dit verstandig is.

- Drink veel water en draag gemakkelijke, koele kleding.

- Zeg tegen je trainer dat je zwanger bent. Hij of zij kan je helpen met het vinden van de juiste oefeningen. En wees niet bang: ze kunnen heel goed hun mond houden. 

 

Ben je heel erg moe? Na een training voel je, je echt een stuk beter. Tijdens het sporten kan er endorfine vrij komen. Een stof waardoor jij je net weer even wat beter gaat voelen.

En een blije mama is een blije baby ;).

 

Dus ben je zwanger: laat je niet verleiden door alle argumenten om niet te sporten. 

Sporten maakt van jou een sterkere en fittere mama. 

 

Hoe fitter jij de bevalling in gaat, hoe 'fitter' jij eruit kan komen. 

 

Powermama: YOU CAN DO IT!

 

Ben je zwanger en wil je meer weten over onze mamaFIT programma speciaal voor zwangere dames?  Klik dan hier ;)

 

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Uitgelichte berichten

Summer Smoothie ijs

April 24, 2018

1/1
Please reload

Recente berichten

August 23, 2019

May 29, 2019

January 18, 2019

January 1, 2019

December 21, 2018

December 21, 2018

November 2, 2018